![]() |
|
|
|
Tweet |
|
|
![]() |
|
Bársony Bálint sűrű, sötét, szögletes szakállával mint egy ókori meséből kilépő, mosolygó asszír uralkodó áll, rendíthetetlen nyugalmat árasztva, a maglódi katolikus templomban: nepáli hangélményeit önti ránk kacagva, fürdünk benne. Bársony Bálint bekecsben, fehér ingben, széles bőrövével, mint egy székely pásztor, áll a nyáj előtt, két szekkó között (Bűnbeesés–Feltámadás), rendíthetetlen erőt árasztva.
A Hangutazók (1. és 2. kép) megérkeztek, egyenest tán a Himalájáról. Tibeti tálaik hanghullámai hátán a levegő égen át úsztak idáig, bizonyosan. Mert ahogy a juhász-fakír Jäger Dávid vonója nyomán világba zizeg a sarangi-felhő, shakuhachi-szavára égbe kúszik a fenséges Csomolungma, ahogy a kungfu-szerzetes Sas András Hang Drum-csészealja berezonálja a templomunkból az Univerzumot, majd ez az óriás egy gyűszű-csengettyűvel leheletfinoman megpöccinti a világ saroktengelyét is, nem lehetnek kétségeink: repülnek ők, mint a keleti meseakciófilmek legyőzhetetlen hangharcművészei.
A világzene világra szóló követei jártak Maglódon. A Hangutazók hazataláltak. Maglódon is magukra találtak. Megmutatták, rokon a magyar népzene a keleti hangszerrel. Megmutatták, a muzsika mindenható. A lélek egyetemes. Szent.
* Megkezdődött tehát október 12-én este hatkor a XVI. Vermesy Művészeti Napok négynapos programsorozata Maglódon. Zseniális találmány amúgy: muzsikáljanak együtt néhány napig kisebb-nagyobb tanítványok, művész-tanárok, országos nevű és világhírű magyarok, világvándor külföldiek! Muzsikáljanak együtt, tanuljanak egymástól! Lássák az egészen kicsik, milyenek a valóban Nagyok! Lássák a maglódiak, milyenek máshol! Tóth István az általános iskola művészeti tagozatának vezetője, fesztiváligazgató 16 éve mondja ugyanazt, rendületlenül: légy híve, oh maglódi!
* Túri-Nagy János Bach-korált játszott a templom orgonáján a hangverseny elején, a közepén pedig zongorázott Kurucz Levente, művész-tanártársa (3. kép) kacér klarinétjátéka kíséretében. A francia Hatok (Les Six) legismertebb tagja, a „félig kurafi, félig szerzetes” Francis Poulenc művét adták elő. „Nem kis dolog – végighallgatni sem!” – mondta a közönséget is „fényezve” Tóth István. Ami pedig a tanár urak hivatását illeti, azt egyikük közösségi oldaláról érdemes megismerni: »„Ahol a szavak véget érnek, ott kezdődik a zene” – hitvallásában élek húszévesen. A hangszerek királynője az az Isten, amelynek magasztos hangja visszarepít a múltba, de ugyanolyan gyorsan elénk tárja a jövőt, és, ami a legfontosabb, gyönyörűvé teszi a pillanatot. Az én szerelmem ez a csodás hangszer, amely a világ bármely táján is vár rám, mindig és mindenütt magamévá szeretném tenni, és meg is teszem. Szokatlan ebben a szerelemben, hogy minden intim találkozást meg akarok mutatni mindenkinek, had hallják a legfenségesebb szerelmet kísérő, hol követelőző, hol pedig alázatos hangokat.«
Barta Liza mesterével, Simon Barbara tanárnővel (5. kép) Weiner Leó Rókatáncát adta elő oly játékosan, légiesen, hogy senki sem gondolhatott négykezesre, inkább „négylábasra”, látva is magunk előtt a napfényes réten az ugri-bugri vöröskét…
Az alsósok alkotta Angyalka-Kóruska köré Mácsainé Szegő Klára 6. kép) ihlető munkája fonta azt a láthatatlan-látható glóriát, amit a templom körvilágítása csak még jobban kiemelt. Simon Barbara kíséretével egyházi énekeket és népdalfeldolgozásokat, Vermesy-dallamokat is röptettek és kikacagtak. „Harangoznak a toronyba’, / Megy a huszár a templomba. / Arany csákó a fejében, / Magyarország a szívében” – kerekedett-kunkorodott a Kóruska-szó az Isten házában. Mentek a maglódiak is bizony, a templomba, és ha arany csákónkat esetleg otthon is hagytuk, Magyarország megmaradt a szívünkben. A Kóruska, a Vermesy-fesztivál, a magyar muzsika meg is őrzi mindörökké.
|
|
|
|