![]() |
|
|
|
Tweet |
|
|
![]() |
|
A Monori Rendőrkapitányság hozzájárult, hogy beszélgetést készítsünk és közöljünk Keller Péter rendőr főtörzsőrmesterrel, aki a közelmúltban vette át „az iskola rendőre” program maglódi feladatait. Kíváncsiak voltunk, hogyan valósul meg a program, és vajon mit üzennek a gyerekek a rendőröknek?
Maglódi Hírhatár: Milyen személyes és szakmai indíttatásból vállalta „az iskola rendőre” feladatkört?
Keller Péter: Volt parancsnokom, Deli László őrnagy úr kért fel a feladatkör végrehajtására, mivel korábban már foglalkoztam gyerekekkel rendőri munkám során, amikor is DADA-rendőrként bűnmegelőzési témakörű előadásokat tartottam iskolákban.
MHH: Vannak arról információi, hogy Ön előtt, korábban hogyan működött ez a program?
KP: Korábban nem voltam még „iskolarendőr”, de mint minden rendőrnek, nekem is tudomásom volt a programról, annak céljairól, kivitelezéséről.
MHH: Mit gondol, Maglódon pozitív-e a gyermekek rendőrképe? Hogyan lehet ezen rövid vagy közép távon még javítani? KP: Minden bizonnyal jó, hiszen „az iskola rendőre” programnak is ez az egyik sarkalatos célja. A gyermekeket meg kell ismertetni a rájuk leselkedő veszélyekkel, és a közlekedésben való részvételüket elő kell segíteni az oktatásban: az iskolában tanárokon keresztül vagy rendőri közreműködéssel, mint például ez „az iskola rendőre” program vagy a Nemzeti Közlekedési Hatóság segítségével, amely a „szuperbringa” programot szervezi.
KP: Az ORFK utasításának megfelelően a Nemzeti Közlekedési Hatóság dolgozóival közösen kell végrehajtani a 2012/13-as tanév végéig. Az iskolával és az NKH-val történő időpont-egyeztetés után megjelenünk a tanintézményekben – ahol előzőleg a szülőket kiértesítik azzal kapcsolatban, hogy gyermekük kerékpárját átvizsgálják –, és az iskolában található kerékpárokat átvizsgáljuk. A vizsgálat eredményéről írásban értesítjük a szülőket, és felhívjuk a figyelmüket az esetleges hiányosságok pótlására, a műszakilag hibátlan kerékpárokat pedig a „Szuperbringa” matricával látjuk el, melyet a vázra ragasztunk fel. MHH: Hol és hogyan szerezhetnek a gyerekek kerékpáros igazolványt? KP: Az iskolában lennie kell egy pedagógusnak vagy szakreferensnek, aki az 5–8. osztályban elvégzi a gyerekek felkészítését, és ebben nyújtok én segítséget. Az elméleti és a gyakorlati felkészítés után a gyerekek vizsgát tesznek. A vizsgán 80 százaléknál jobb eredményt elérők kaphatnak kerékpáros igazolványt. MHH: Ez az igazolvány azonban nem úgy funkcionál, mint a jogosítvány, hanem elvi-eszmei értéke van, és a gyermekek közlekedési ismereteinek elmélyítését szolgálja? KP: Valóban. A jogszabály ilyet nem is ír elő: a kerékpárhoz nem kell vezetői engedély, de ettől függetlenül a kerékpárosok részéről is feltételez bizonyos fokú közlekedési ismereteket. MHH: A Monori Rendőrkapitányságtól kapott sajtóközlemény szerint „üzenőláda” kihelyezése is szükséges. Miket üzennek a maglódi kisdiákok Önöknek?
MHH: Van ilyen láda a felső és az alsó tagozaton is? KP: Mind a kettőben ki van helyezve. MHH: Egyetlen gyermek sem írt bele semmit?!
KP: Nem. Én legalábbis nem találkoztam vele. MHH: A közlemény szerint feladatuk még az „oktatási intézmény közvetlen környezetének forgalomszervezési és forgalomtechnikai bejárása”. Maglódon a város más részein teljesen szokatlan dugókat látni reggelente a nyaralói iskolánál. Ezen lehet (vagy kell) változtatni? KP: Ezt már mi is jeleztük több alkalommal. Az önkormányzat az út kezelője, és a táblák kihelyezésével ők foglalkoznak, ezért lehetőségükhöz mérten meg is változtatták a forgalom irányát. MHH: Tudomásom szerint Ön részt vesz a DADA-programban is, amely 15 évvel idősebb az iskolarendőri programnál. Ez a drog-alkohol-dohányzás-AIDS szavak kezdőbetűjéből alkotott mozaikszó egy összetettebb megelőző program neve. Mióta dolgozik ebben, és ennek az eredményeit hogyan, min lehet mérni Maglódon? KP: Valóban van a DADA-program oktatáshoz szükséges rendőri végzettségem, de 3-4 éve nem veszek részt benne. MHH: Maglódon nem is működik a DADA-program?
KP: A program a Monori Rendőrkapitányság minden iskolájában jelen van, az iskola felkérésére, illetve saját kezdeményezés alapján járják a kollégák a tanintézményeket.
|
|
|
|