|
|
|
Tweet |
|
|
|
A Szabad Föld Online február 23-án riportot közölt Radosza Sándorral, „Gyűrűk bűvöletében” címmel.
A maglódi városi könyvtárban folytatott beszélgetésből kiderül, hogyan is született az egyesek által a Rubik-kockáéhoz mérhető jelentőségű, mások szerint a közelmúlt legsikeresebb taneszközeként számon tartott találmány, a játékra és tanulásra egyaránt alkalmas Radosza-gyűrű eszközcsalád. A maglódi feltaláló (és író, szerkesztő, riporter) még egy győri általános iskola első osztályosaként gyakran kapott feddést a tanító nénitől, mert a betűkészlet némely darabja elveszett, a másik szamárfüles lett, a harmadik meg zsírfoltos…
„Háborgott az igazságérzetem, miért nem csinálnak használhatóbb betűkészletet. Felnőttként pedig elgondolkodtam, mi lenne, ha jómagam rukkolnék elő ilyen taneszközzel – meséli Radosza Sándor. – Győrben építőipari technikumot végeztem, a zsámbéki tanítóképzőn diplomáztam, egy időben pedagógusként is dolgoztam. Ezek alapján támadt bátorságom hozzá, hogy a megoldáson törjem a fejem. Először két egyforma átmérőjű gyűrűt építettem össze, de nem működött jól. Végül több próbálkozás után eljutottam a háromdimenziós változathoz, ebből fejlesztettem ki a gyűrűk jelenlegi felépítését.”
Az 5–10 éves gyermekeknek készített térbeli képességfejlesztő taneszköz és logikai játékcsoport szinte előbb terjedt el külföldön, mint itthon. A betűket tartalmazó változat angol, német, svéd, román és szlovák nyelven is kapható. Az egyik északi országban most kezdték tesztelni, hogyan vezethetik be a használatát az oktatásban. Nálunk inkább az óvodákban népszerű, a számukra készült tesztgyűrűvel jól mérhető az iskolaérettség. Az iskolaigazgatóknak viszont nincs szabadon felhasználható pénzkeretük, noha a pedagógusok és a szülők is örülnének, ha ezzel a játékos, szórakoztató módszerrel tanulhatnának a gyerekek. Az írás és a számolás tanulásához kifejlesztett gyűrű mellett a turista-témakört felhasználón hazánk nevezetességeivel lehet ismerkedni, egy gyulai pedagógus pedig a zenetanításhoz tervezett koncepciót, ám felmerült már a Braille-írást alkalmazó változat is.
A Radosza-gyűrűk bármely verziójának használata egyaránt fejleszti a logikus gondolkodást, a térlátást, a memóriát, a kombinációs és koncentrációs képességet, de a kézügyességet, illetve a finommotorikát is. Otthoni játékra, házi feladatok elkészítésére, órai gyakorlásra, napközis foglalkozásra vagy akár táborban, osztály- és évfolyamversenyek rendezésére szintén alkalmas.
Forrás: szabadfold.hu Fotó: Németh András Péter |
|
|
|