![]() |
|
|
|
Tweet |
|
|
![]() |
|
„Színhangulatok - színképek” címmel nyílt meg Agafonova Liudmila és Csépe Milla tárlata a Pest Megyei Kormányhivatalban a „Bemutatkoznak járásaink tehetséges művészei” kortárs képzőművészeti kiállítás-sorozat keretében.
Dr. Tarnai Richárd kormánymegbízott a maglódi művésznőket köszöntő beszédében kiemelte Agafonova Liudmila selyemképeinek káprázatos technikai virtuozitását, és hangsúlyozta, mennyire nem igaz Csépe Milla esetében a tréfás megállapítás: „aki nem tudja, tanítja”. Dr. Szabó Zsolt, a Vecsési Járási Hivatal vezetője mindkettőjük művészi hitvallásából emelt ki részleteket. Dr. Fehér Edina, a Kormányhivatal igazgatónője pohárköszöntőjében személyes tapasztalatait sorolva hangsúlyozta, milyen fontos Maglód életében a kultúra, és mennyire büszke erre mindenki, aki hivatalból is megtapasztalja ezt. Kostyák Attila és Tóth István művésztanárok (Csépe Milla kollégái a Vermesy Péter Alapfokú Művészeti Iskolában) komoly- és népzenei előadásukkal teljesítették ki a megnyitót. A kiállítás Dohány Zsuzsa protokoll- és rendezvényszervező munkája nyomán jött létre. Az alábbiakban Varga Zoltán megnyitóbeszédét közöljük.
A legtöbb férfi zavarba jön, ha valóban a nőkről kellene beszélnie, mert az puszta látszat, hogy másról sem tudunk beszélni magunk között: a foci és talán a politika mellett, csak a nőkről. Dehogy! Igaz, a focihoz sem értünk legtöbben, elég kimenni akár Maglódon, akár Budapesten egy meccsre – hát ki sem megyünk. Pedig a labdarúgásnak milyen egyszerűek a szabályai, ahhoz képest… Hogyan is „értenénk” hát valóban a nőkhöz, ahol talán nincsenek is szabályok – már. Vagy nem is voltak sosem?
A nőkről is igazából a nők beszélnek, a nők tudnak beszélni nálunk. Nézzük csak meg bármely divatos pszicho-előadás közönségét! Vagy említsem Csányi Sándor Hogyan értsük félre a nőket? c., tehát elvileg férfiaknak szóló estjét, amire Maglódon lábon 3 telt házra való jegy kelt el, de nálunk, a könyvtárban csak akkor vett férfi rá jegyet, ha a felesége küldte. Jó, jó, lehet, hogy ez a „Csányi-ügy” azért kicsit a hölgyek defektusait is mutatja, hagyjuk is ezt a zsákutcát!
És ha Csépe Milla a szerénység világbajnoka, akkor mit mondjak Agafonova Liudmiláról, aki a lehető legszerényebben a megnyitóról is távol maradt (betegség miatt), és aki már nem is emlékszem, mikor mutatkozott be Maglódon. Pedig látjuk, mi mindent mutathatna be, világszínvonalon.
Ez a mai nap ünnepnap tehát mindannyiunknak: Maglódnak is, Budapestnek is, a művészetnek is. Két művésznő egymást kiegészítő és erősítő, de önmagában is nagyon erős pályaképe. Nem tudom persze, van-e értelme művésznőkről beszélni? A művészet nem egyetemes? Nem oly mindegy férfi műveli-e vagy nő? Én persze erre sem tudom az egzakt választ. Talán mindegy, a katarzisnak biztos nincs neme. De ha ránézek erre a Schiele-képre, az Egy nő borítóján, érzem, látom, tudom, hogy férfi festette, és ha ránézek itt bármelyik képre, érzem, tudom, látom, hogy NŐ, nagybetűvel, csupa nagybetűvel: NŐ alkotta.
Szóval van egy kedves, ideillő mese, amely valójában egy érdekes kísérlet is egyben. Az afrikai mese** rövidített verziója így szól: Történt egyszer valahol Afrikában, egy tikkasztóan meleg napon, hogy a nyúl élelmet keresett a forró sivatagban. Egy idő után annyira forró lett a levegő, hogy már nem is ennivalóra, hanem egy hűvös árnyékra vágyott leginkább. De semmi ilyesmit nem talált, és egyre reményvesztettebben vánszorgott a forró homokban. Összeszedte maradék erejét, és elkúszott a fáig, amelynek lombja alatt csodaszép árnyékos mezőt talált. A nyúl odalépett a mangófa árnyékának széléhez, meghajolt és udvariasan megkérdezte:
– Természetesen barátom. A nyúl lehuppant az árnyékban, és már éppen kezdte volna jól érezni magát, amikor a Nap továbbment az égen, és újra odasütött, ahol a nyúl heverészett. Akkor a nyuszi felállt, meghajolt és megkérdezte: – Kedves fa, megengeded, hogy kicsit közelebb húzódjak hozzád? – Hát persze – válaszolta a fa –, gyere csak bátran. A nyúl megköszönte, közelebb ment hozzá, és már éppen jól érezte volna magát, amikor éktelenül viszketni kezdett a háta. – Kedves fa! – szólalt meg ismét. – Megengednéd, hogy a törzsedhez dörzsöljem a hátamat? A fa kedvesen válaszolt: – Természetesen, barátom.” A nyúl ismét hálásan megköszönte. A fa kis idő múlva megszólalt: – Nyulacska, te vagy az első teremtmény, aki ilyen tisztelettel és megbecsüléssel fordultál hozzám, és ilyen szépen beszéltél velem. Viszonzásul megmutatom neked a fák titkos szívét. Azzal a fa törzséből kiemelkedett egy ajtó, megnyílt, és a nyúl besétált rajta. Odabent csodálatos kertet pillantott meg, amelyhez hasonlót még életében nem látott. Ragyogó fény világított meg mindent. Egy patakocska folyt keresztül a kerten, medrében csillogtak az arany és ezüst gyöngyszemek, s legbelül, a titkos szív legmélyén temérdek kincs és drágakő pompázott. A fákon varázslatos gyümölcsök kínálták magukat, és a kincsektől roskadozó bokrok ezer színben ragyogtak. Leült a fűre és gyönyörködött, szívta magába a fa titkos szívének szépségét. Mindenből békesség és nyugalom áradt.
A nyúl örömében ide-oda ugrándozott, majd egy rubintos gyűrűt választott, és ráhúzta a farkincájára. Megköszönt mindent a fának, és megígérte, hogy soha senkinek nem beszél arról, amit látott.
Ha pedig nem a mese látszólag gügyögő, naiv és csöppet sem férfiasnak tartott nyelvén szeretném befejezni a mondókámat, mondhatom ugyanezt némileg másképp is. Madách „Az ember tragédiája” utolsó színében az öngyilkosságtól tántoríttatja vissza a tudástól megcsömörlött Ádámot az anyává is váló Évával. Így fordul a férfi az Úrhoz: „…De, óh, Uram! ki fog feltartani, / Hogy megmaradjak a helyes uton? / Elvontad tőlem a vezérkezet, / Hogy a tudás gyümölcsét ízlelém.”
Éva joggal mondja az isteni szózat és Angyalok kara után: „…értem a dalt, hála Istenemnek!” Míg Ádám, miközben a végzeten borong, dehogy is érti, úgy ígér, hogy bevallja: „Gyanítom én is, és fogom követni.”
Akár a fociban is, akár a politikában is. Mert „Van egy nő. Szeret.” Maglódon szeret festeni is.
*Esterházy Péter: Egy nő (Budapest, Magvető, 1995) **A fák titkos szíve. Allan Davies meséje nyomán (In Boldizsár Ildikó: Hamupipőke Facebook-profilja. Meseterápiás esetek. Budapest, Jelenkor, 2018. 251–253.)
Az 1. képen balról jobbra: dr. Szabó Zsolt (a járási hivatal vezetője), dr. Tarnai Richárd (kormánymegbízott), Csépe Milla (a Vermesy Péter AMI képzőművészeti tagozatának vezetője), dr. Fehér Edina (a kormányhivatal igazgatója), Kostyák Attila (a Vermesy Péter AMI művésztanára), Tóth István (a Vermesy Péter AMI vezetője), Dohány Zsuzsa (a kormányhivatal protokoll- és rendezvényszervezője), legszélen Kérges László (alpolgármester). Az első 5 kép Csépe Milla festménye, a többi alkotás Agafonova Liudmila hideg batik selyemműve.
|
|
|
|